Skanska: ”Allt detonerade”

Nyheter | 26 november, 2021

Sprängningen av brofundamentet i Göta älv resulterade i för stora betongbitar, därför tvingades farleden stängas av. Men några sprängämnen blev inte kvar i vattnet, enligt Skanskas produktionschef Peo Halvarsson. Samtidigt vittnar sprängningsentreprenören till GP om tidspress vid sprängningen.  

Det var i förra veckan som sprängningen av ett brofundament till den gamla Göta älvbron misslyckades. Bron rivs nu sektion för sektion, men när brostödet mitt i Göta älv skulle sprängas bort gick något fel. Ett misstag som innebar att farleden upp till Vänern tvingades stängas av längre än beräknat, för att inte riskera att fartygen skulle kollidera med betongblocken. Trafiken skulle från början släppts på i måndags.

Skanska, som ansvarar för rivningen av bron, har påbörjat en utredning om varför sprängningen misslyckades.
– Vi kan konstatera att utfallet inte blev som beräknat. Det blev större betongbitar än tänkt efter sprängningen, säger Peo Halvarsson.

Enligt Christer Niland vid Göteborgs trafikkontor, som är byggherre för nya Hisingsbron och för rivningen av gamla, fanns risk för att sprängämnen fanns kvar i vattnet efter sprängningen. Detta dementeras av Peo Halvarsson.

– Allt detonerade, inga sprängämnen fanns kvar i vattnet efteråt, säger han. 

Skanska har anlitat en underentreprenör för rivningen av bron och det företaget har i sin tur har anlitat en sprängningsentreprenör. Enligt Göteborgs Posten, som hade en fotograf på plats vid sprängningen, uppger sprängningsentreprenören att det fanns en tidspress vid själva sprängningen och man ifrågasatte om man skulle fortsätta arbetet. Men detta ska ha ignorerats. 

Bland annat säger entreprenören till GP att man inte hann hänga upp tillräckligt med sprängmattor på fundamentet så att de täckte hela vägen ner till vattenytan, därför ska betong ha flugit iväg långt vid detonationen.– Som tur var blev ingen skadad och inget gick sönder. Men vi borde avbrutit innan. Det är något jag ångrar, säger entreprenören till GP.

Peo Halvarsson säger till GP att man aldrig tummar på säkerheten. 
– Att kompromissa på säkerheten, det gör vi aldrig. Det har inte nått mig att de velat skjuta upp sprängningen. Det har jag aldrig hört.
  
På fredagsmorgonen släpptes trafiken på igen på Göta älv. 


Enligt Göteborgs-Posten var det Veor Åhlander, Vd för Drive Entreprenad som utförde denna sprängning. Tryck HÄR för att läsa den artikeln

För att komma till tidningen Byggvärlden och deras artikeln tryck HÄR

Lämna ett svar